آقای مهندس محسن آزموده از نخبگان و هنرآموزان صنایع فلز در ایران گفتند: امروزه در نظام آموزشی ایران تلاش میشود تا از طریق نزدیک کردن رابطه آموزش با صنعت، زیرساختهای آموزشی و اقتصادی در کنار هم رشد یافته و بالنده شوند. در همین راستا اجرای قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران در دستور کار قرار گرفته است. در این برنامه پاسخگویی مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی کشور به تقاضای اجتماعی، فرهنگی و صنعتی تاکید شده است. از این رو، ایجاد ارتباط بین صنعت و آموزش اهمیت بسیاری یافته است.
صنایع فلزی از جمله مهارتهای بنیادی در صنعت است که معرفی آن در کتب کار و فناوری، با توجه به امکان راهاندازی کسب و کارهای سودده و پربازده در آیندهی شغلی دانشآموزان میتواند در شناخت استعداد و علاقهمندی دانشآموز موثر باشد. از آن جا که دانشآموزان با این رشته و مهارتهای مورد نیاز آن به طور روزمره برخورد ندارند اهمیت معرفی آن در دورهی متوسطهی اول و معرفی چشماندازهای موفقیت در آن میتواند به پرورش استعدادهای کارآمد در آینده کمک کند.
ارتباط صنعت و آموزش فرآیندی است، که در طول زمان شکل میگیرد و برگرفته از نیازها و ضرورتهای ملی در دورههای تاریخی، سمت و سو و اهداف کاربردی مرتبط به آن، تعیین میشود. ارتباط صحیح و موثر آموزش و صنعت میتواند موجب افزایش نوآوری و انتقال دانش و تکنولوژی شود و تنها در صورت تعامل پایدار بین این دو نهاد، توسعه صنعتی و متعاقب آن توسعه اقتصادی و اجتماعی را میتوان انتظار داشت.
مؤلف کتاب های درسی رشته صنایع فلز همچنین افزودند که رویکرد تربیت هنری و خلاقیت در بین هنرجویان این رشته نیز میتواند کارآمدی شغلی آیندهی آنها را تضمین کند. از آن جا که بین آموزش هنر که به طور خاص در رشتهی صنایع فلزی به نگاه هنری به فلز باز میگردد با خلاقیت در بین هنرآموزان، رابطه معنادار وجود دارد رویکردهای نوآورانه در آموزشها میتواند موثر باشد. در همین راستا از آن جا که یکی از اهداف کتب کار و فناوری در ساختار آموزشی نوین ایران، کشف خلاقیت در دانشآموز و ایجاد توانمندی و علاقهمندی در خصوص حرفههای مختلف است؛ دانش آموزی که بتواند با استعدادها و توانمندیهای خود در دورهی متوسطهی اول آشنایی کافی پیدا کند میتواند در دورهی متوسطهی دوم رشتهی متناسب با علاقهی خود را انتخاب نماید و مسیری بسیار هموار برای موفقیت را پیش روی خود ایجاد کند.
هنر آموز رشته صنایع فلز در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش ادامه دادند که تاریخچهی آثار فلزی در ایران به دوره ی ایران باستان باز می گردد و امروزه با رشد و پیشرفت صنعت، کسب مهارت در کار با فلز اهمیتی بیش از گذشته پیدا کرده است. بنابراین از آنجا که رشته صنایع فلزی پاسخگوی نیازهای بنیادی در صنعت کشور است یکی از اولین رشتههایی بود که در ساختار آموزش فنی و حرفهای کشور تاسیس شد و امروزه با قدمتی نود ساله یکی از قدیمیترین رشتهها در این حوزه است. رشتهی صنایع فلزی در دو بخش مهم صنعتی به تربیت دانش آموزان (که در هنرستان به آنها هنرجو اطلاق میشود) میپردازد: ورقکاری و جوشکاری. دانشآموختگان این رشته میتوانند با توجه به نیاز محلی، منطقهای و ملی در رشتههای مهندسی مکانیک، مهندسی جوش و مهندسی صنایع به ادامهی تحصیل بپردازند.
جناب مهندس آزموده درباره پروژه های مرتبط با صنایع فلزی متناسب با کتب کار و فناوری افزودند: فلز در صنعت یکی از مهمترین و شاید بتوان گفت اصلیترین معیارهای تشخیص توانمندی یک کشور در صنعت است. فلز و مباحث فلزکاری و بالاخص آهن و فولاد، یکی از مهمترین مباحث این رشته بوده که با معرفی کاربردهای آنها و مهارتهای مورد نیاز برای کار با آنها در کتب کار و فناوری، پایههای آشنایی و کسب مهارت در این رشته فراهم میشود. به عبارت دیگر فلز و یکی از زیر مجموعههای آن، آهن، قرنها است که نقشی اساسی در اقتصاد و صنعت ایفا میکند و همین بس که در کتاب آسمانیمان سورهای به این نام آورده شده است (سوره حدید).
هنرآموزان در طول دورهی متوسطه مهارت کار با این مادهی اولیهی جذاب و پیچیده را پیدا کرده و میتوانند اشکل هندسی فلزی را به خوبی طراحی و اجرا کنند. همچنین در طول تحصیل سعی میشود تا مهارت طراحی و تولید محصولاتی که کاربرد روزمره دارند را نیز فراگیرند که برای مثال میتواند شامل وسایلی از قبیل غشگیر کتاب، درپوشهای فلزی چاههای فضاهای سرباز و جامدادی باشد.
در این میان نباید فراموش کرد که کاربرد فلز و فولاد تنها در جنبههای کاربردی آن خلاصه نمیشود و لازم است در هنرآموزان قوهی تخیل و به دنبال آن خلاقیت و نوآوری نیز تقویت شود تا بتوانند محصولاتی را تولید کنند که جنبهی زیبایی شناختی و هنری آن بر سایر کاربردها شمولیت داشته باشد. از این رو باید به منظور افزایش سطح خلافیت و تشویق به نوآوری در هنرآموزان برای آنها محیطی فراهم میشود تا بتوانند ایدههای نوآورانهی خود را پیاده کرده و محصولاتی که جنبهی تزیینی و زیباسازی دارند را نیز طراحی و تولید کنند مانند جاشمعی یا احجام هنری.
در نهایت آنچه رشتهی صنایع فلزی را در زمرهی رشتههای رو به رشد قرار میدهد آن بخش از کار با فلزات است که میتواند به تولید محصولاتی بپردازد که علاوه بر رفع نیاز، چشم نواز بوده و زیبایی را در دل خود بپروراند. در این خصوص میتوان به پل طبیعت که در سالهای گذشته در کلانشهر تهران اجرا شده و توانسته دو پارک بزرگ شهر را بر فراز بزرگراه بهم مرتبط کنند و در عین حال موجب سرزندگی و پویایی شهر، زیست شبانه و ارضا حس زیبایی شناختی رهگذران شود اشاره کرد.
بنابراین میتوان گفت سرفصلهای آموزشی این رشته نیز به گونهای تنظیم شده است که باعث میشود فارغ التحصیلان بتوانند با پروژهها و مشاغل زیادی مرتبط شده و با به کارگیری آموزشها ومهارتهای کسب شده در حوزههای صنعتی، خود اشتغال و هنری وارد کار شوند.
به طور خلاصه می توان گفت که دانش آموزان در این رشته پس از کسب صلاحیتهای حرفهای میتوانند مسیر شغلی خود را در این مسیر طی کنند:
در پایان لازم به تاکید است که با توجه به نیاز کشور به افراد متخصص و متعهد، ورود دانشآموزان کوشا و خلاق که در این زمینه علاقه و استعداد دارند میتواند هم برای آیندهی خود دانش آموز و هم صنعت کشور مفید باشد و چه راهکاری بهتر از شناخت استعداد و توانایی این عزیزان در کتب درسی کار و فناوری.
نظر دهید